Platit splátky z hypotéky bance je menší zlo než platit nájem někomu cizímu za něco,…
Hypotéka sama o sobě nepředstavuje nijak složitý produkt, ovšem cesta k jejímu dosažení je poměrně složitá a především zdlouhavá. Proces vedoucí k získání hypotéky je poměrně náročný hlavně kvůli tomu, že musíte v bance předkládat doklady potřebné k vyřízení hypotéky. Které to jsou a na co se připravit?
Obíháním úřadů možná strávíte i několik měsíců. Připravte se na to, že bance budete muset do haléře doložit své příjmy, možná i příjmy ostatních členů rodiny, že zaplatíte několik tisíc korun za poplatky ještě před samotným poskytnutím úvěru, a když vše dobře dopadne, zavážete se k placení několika tisíc, měsíc co měsíc po řadu let.
Kompletní seznam dokumentů, které budete potřebovat k vyřízení hypotéky, obdržíte vždy v konkrétní bance. Požadavky se totiž mohou lišit a každá z bank může požadovat něco jiného. Nikdy ale není od věci být připraven a doklady potřebné k vyřízení hypotéky si předem připravit alespoň částečně.
Doklady o příjmech
Doložit bance svou finanční situaci je základ. Cílem je dokázat, že i při splácení hypotéky budete mít dostatek financí. Banka proto vyžaduje veškeré doklady ohledně půjček, leasingů a dalších závazků. Samozřejmostí je doložení příjmů všech členů domácnosti.
Po odečtení všech výdajů společně s hypotékou by vám měl zbývat minimálně 1,2 násobek životního minima. Některé banky bývají přísnější.
- průkaz totožnosti
- kopie výplatní pásky za posledního půl roku (minimálně), potvrzená od zaměstnavatele
- doklad o dalších příjmech
- podnikatelé musí dokládat živnostenský list, potvrzení správy sociálního zabezpečení a zdravotní
- pojišťovny o platbách, přiznání k dani z příjmu za 2 poslední roky (potvrzené FÚ), další příjmy, například z pronájmu, příjmy z kapitálového majetku.
Doklady o výdajích
- např. leasign, smlouva o půjčce a jiných úvěrech
- smlouva o penzijním či stavebním spoření
- pojistné smlouvy
- rozhodnutí soudu ohledně placení výživného
Veškeré doklady ohledně nemovitosti
- nabývací titul nemovitosti
- výpis z katastru nemovitostí starý max. 3 měsíce
- snímek z katastrální mapy starý max. 1 rok
- odhad ceny nemovitosti starý max. 6 měsíců
- pojistná smlouva nemovitosti
- u mužů do 35 let je požadován také doklad o absolvování základní vojenské služby
- geometrický plán
- územní rozhodnutí
- stavební povolení
- doložení vlastních finančních prostředků, které jsou potřebné k úhradě rozdílu rozpočtu stavby a
- prostředků, které vám budou poskytnuty prostřednictvím hypotéky
- přehled nákladů a rozpočet na stavbu či rekonstrukci
- smlouva o díle s časovým harmonogramem
POZOR! Pokud ručíte jinou nemovitostí než tou, na kterou si berete hypotéku, bude banka požadovat dokumenty související také s touto nemovitostí. Především odhad ceny nemovitost, za nějž zaplatíte přibližně 3 – 10 tisíc.
Kolik zaplatíte za pořízení dokumentů?
Odhad ceny nemovitosti: cca 3 – 10 tisíc korun
Výpis z katastru nemovitostí: cca 100 korun
Vklad zástavní smlouvy: cca 500 korun
Ověření podpisu notářem: cca 50 korun
Hodnocení
Jaké máte zkušenosti s Hypotéční bankou? Nedávno jsem tam žádal o hypotéku a nestačil se divit, jak je to vše amatérské. Možná to bylo pouze v lidech, na které jsem tam narazil, ale…no, například jejich přepočtový koeficient pro posouzení hodnoty nemovitosti ponižuje hodnotu o 5%. To se mi nezdá fér.
Máme o ni hypoteku na dům a nemůžeme si stěžovati. Vyřizoval to teda manžel, ale nestěžoval si. Všem doporučuju!”
Už jsme žádali o hypotéku dvakrát a můžu říci, že je to banka od banky velmi rozdílné. Napoprvé jsme si ho vzali u CMHB, protože jsme se nechali přesvědčit na pobočce. Nejen, že to trvalo dlouho, ale i dokumentů chtěli nesmyslně mnoho – například kopii pasu. Dodnes tím bavím kamarády, kteří pracují v bankovnictví. Druhou máme od ČS a všem doporučujeme: rychlé vyřízení (4 dny!), flexibilita placení a dobrá podpora.